Vår hovedsamarbeidspartner er advokatfirmaet CMS Kluge.

Norges Juristforbund (NJ) er en arbeidstakerorganisasjon for jurister. Forbundet skal oppleves som en bidragsyter gjennom studiet og i overgangen til arbeidslivet. Jusstudentene har derfor sin egen seksjon – NJ Stud.

Styret jobber generelt med politiske saker som er relevante for medlemmene. Vi engasjerer oss både i viktige saker i studenthverdagen, men også i saker som får betydning for studenter som jobber. For eksempel har studentmedlemmer i Norges Juristforbund nå fått rett til arbeidsrettslig bistand fra forbundet, på linje med ordinære medlemmer (ferdigutdannede). Vi jobber i tillegg med å få innlemme jurister i forsvarets ordning med vernepliktig akademisk befal (VAB-ordningen). Styret vil at jurister omfattes av denne ordningen på lik linje med blant annet leger, tannleger, psykologer, farmasøyter, veterinærer og prester. NJ-Stud jobber også for at det nedsettes et utdanningspolitisk fagutvalg av Hovedstyret i JF. Tanken er at et slikt fagutvalg over tid kan påvirke, utvikle og foreslå endringer og forbedringer i den juridiske utdanningen.

Det arrangeres også kurs og aktiviteter for medlemmene ved hvert enkelt fakultet. For tiden har vi kurs i forhandlingsteknikk, eiendomsoverdragelse, jobbsøker- og intervjuteknikkurs, og prosedyrekurs. Vi står også på stand på Arbeidslivsdagen. I tillegg fordeler vi deler av medlemskontingenten tilbake til foreninger på de ulike fakultetene. Studentseksjonens styre består av til sammen seks styrerepresentanter. Hvert fakultet stiller med to representanter, hvor Juridisk Studentutvalg (JSU) og Juristforeningen velger en representant hver. Styret skiftes eventuelt ut hvert år i januar, på årsmøtet. Man kan sitte ett år eller flere, alt etter hva man ønsker, men leder sitter i minst to år. Man holder styremøter på Juristenes hus i Oslo mellom fire og seks ganger hvert år, alt etter hvilke og hvor mange saker man arbeider med.

Juristforeningen i Tromsø trenger en person til å representere oss i NJ Stud. De fleste som sitter i styret i NJ Stud har vært med i Juristforeningen, JSU, ELSA eller engasjert seg på andre måter før, men dette er ikke et vilkår for å sitte i NJ Stud. Du må imidlertid være engasjert, ønske å bidra til å forbedre studenthverdagen, gjerne opptatt av politikk, eller ha saker du mener burde settes på dagsordenen.

Som representant i styret i NJ Stud får du møte studenter fra andre fakulteter og du treffer kjente og ukjente jurister som sitter i styret sentralt. Du opparbeider deg slik et nettverk som kan være nyttig senere. Du får i tillegg utfordringer med å jobbe med spennende saker, og får verdifull erfaring både som arrangør og tilrettelegger ved kurs og lignende ved fakultetene.

Hvis dette høres interessant ut, ta kontakt med Juristforeningen i Tromsø.

Årsmøtet legges som oftest til utlandet annen hvert år, og i 2010 planlegges utenlands-årsmøte 7. til 10. januar. Hvis du ønsker å sitte i NJ Stud sitt styre i 2010, må du være med på årsmøtet 6. til 10. januar 2010.

Alle reise- og oppholdskostnader blir dekket når man drar på styremøter og årsmøter.

Kategorier: Nyheter