Vår hovedsamarbeidspartner er advokatfirmaet CMS Kluge.

Har du lyst til å gjøre en samfunnsnyttig og interessant tjeneste som vitnestøtte i lagmannsretten? Tromsø Røde Kors etablerer nå en vitnestøtteordning i samarbeid med Hålogaland lagmannsrett. Aktiviteten skal dekke vitners behov for informasjon, praktisk tilrettelegging og medmenneskelig støtte i tilknytning til rettssaken. Med vitnestøtte håper vi at vitnet opplever ankomst og ventetid på Tinghuset på en bedre måte, og at den samfunnsgjerning det er å avgi vitneforklaring blir opplevd som mindre belastende.

Hvorfor vitnestøtte?

Det å være vitne kan ofte oppleves som vanskelig. For mange mennesker innebærer innkalling i en rettssak det første besøket i en domstol. Situasjonen kan preges av uro og usikkerhet, og mange har ikke kunnskap om hvordan en rettssak forløper. Mange kan være urolige fordi de ikke vet hva som forventes av dem. Noen er bekymret for hva de skal si, og det kan oppleves ubehagelig å bli utspurt om sine opplevelser.

Frykt for det ukjente, usikkerhet om hva som skal skje og den aktuelle sakens innhold er noen årsaker til at mange kan ha tunge stunder i forhold til det å avgi vitneforklaring. Rettsikkerheten er noe av det viktigste vi har i demokratiet, og den opprettholdes og vedlikeholdes ved at alle deltar så godt de kan. I mange saker vil vitnene være avgjørende for sakens utfall.

Noen vitner har behov for å vite hvordan en rettssak forløper, mens andre trenger å ha en person å snakke med i ventetiden. Det er frivillig for alle vitner om de vil benytte seg av vitnestøttetilbudet.Et vitne vil også kunne få anledning til å møte på tinghuset dagen før for å få en omvisning av en vitnestøtte.

Hva gjør en vitnestøtte?
Vitnestøtten bistår vitner med medmenneskelig støtte og praktisk informasjon i forbindelse med rettssaker. Vitnestøtten er en uavhengig person; uavhengig av domstolen, politiet og partene i rettssaken. Vitnestøtten vil være en samtalepartner på Tinghuset, i forkant av og etter rettssaken. De vil ha et eget kontor på Tinghuset, og de kan ferdes der vitnene er.

Litt om Tromsø Røde Kors
Tromsø Røde Kors er en humanitær frivillig organisasjon med ca 250 aktive frivillige og 1500 medlemmer.

Av aktiviteter har vi Hjelpekorps, Besøkstjeneste, flyktningguide, leksehjelp og Røde Kors ungdom får å nevne noe. Der frivillige gir av sin tid for å hjelpe andre.
For mer info om Tromsø Røde Kors se www.rodekors.no/tromsø

Legger ved en håndbok for vitnestøtte så dere kan se litt mer om hva vitnestøtte er. Klikk her for å laste ned.

Er dette av interesse så ikke nøl med å ta kontakt

Kjell Roger Andersen

Koordinator/administrativ leder