Innsamlingsformål – Røde Kors’ IDRL

HumAk 2010 samarbeider med Røde Kors. Innsamlingsformålet er prosjektet International Disaster Response Law (IDRL).

IDRL er et nylig utviklet internasjonalt regelverk som skal gjøre det lettere å få nødhjelp inn i katastroferammede områder.

Den nasjonale lovgivningen i katastroferammede land er vanligvis ikke laget med tanke på at internasjonal bistand skal organiseres og distribueres. Tollovgivning, skattebestemmelser og visumregler er bare noen eksempler på hindringer som fører til at humanitær bistand blir stoppet på grensen, og ikke kommer frem dit det er behov for den. IDRL har til hensikt å skape et felles internasjonalt regleverk som kan effektivisere den humanitære bistanden.

Humak 2010 støtter IDRL. Vårt driftsoverskudd og alle innsamlede midler går uavkortet til å finansiere gjennomføringen av pilotprosjekter i Afrika.

Pilotprosjektene er en stor del av utviklingen av IDRL. Gjennom pilotprosjektene foretas det en analyse av det enkelte lands nasjonale lovgivning for å finne potensielle ”flaskehalser” som hindrer nødhjelpen å komme inn i landet. I etterkant av dette vil det, gjennom samarbeid med landets myndigheter, bli jobbet for å endre de deler av regelverket som utgjør potensielle hindringer.

I dag arbeides det med slike pilotprosjekter i blant annet Sierra Leone og Mosambik. Arbeidet går over 9 måneder. Sierra Leone var førstemann ut, og prosjektet har vært svært vellykket så langt.

Både antall naturkatastrofer, samt antall organisasjoner som bistår ved store katastrofer, har økt vesentlig de siste årene. Dette nødvendiggjør et felles, internasjonalt rammeverk, slik at nødhjelp kommer raskt frem til de områdene hvor det er behov for den.

IDRL Guidelines er enstemmig vedtatt av alle medlemmene av Røde Kors og Rød Halvmåne. Retningslinjene viser hvordan statene kan være forberedt på de rettslige problemer som kan oppstå ved naturkatastrofer og det påfølgende behovet for internasjonal humanitær bistand, slik at unødvendige forsinkelser kan unngås. Reglene skal også være et verktøy til koordinering og kvalitetssikring av internasjonal humanitær bistand.

Arbeidet med gjennomføringen av IDRL har flere sider og foregår i flere ulike trinn. For eksempel opplysningsarbeid, herunder kursing og workshops, arbeid med å gjøre IDRL kjent utad, etablering av pilotprosjekter for tilpasning av nasjonal lovgivning til IDRL-regelverket, samt oppstart av en prosess med utvikling av internasjonale konvensjoner.

Gjennomføringen av et IDRL pilotprosjekt i ett land koster rundt 400.000 NOK. Målet for HumAk 2010 er å samle inn nok midler til å kunne gjennomføre 1 ½ pilotprosjekt

Les mer om IDRL her.

Kategorier: ArrangementerHum-ak